Zajęcia od 15.06 do 19.06

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
14 czerwca 2020

19.06.2020r

Dzień dobry!Uśmiech

 

                                                             

 

 Zmysł węchu i smaku jest niezwykle ważny w życiu człowieka. Zmysł smaku dostarcza nam informacji o smakach: słodkich, gorzkich, kwaśnych. Zmysł węchu może ostrzegać nas przed niebezpieczeństwem np. pożarem i nieprzyjemnymi wrażeniami płynącymi z naszego organizmu. Smak i węch są ze sobą połączone.

1. Oglądnijcie film edukacyjny "Węch i smak" - film 

Po obejrzeniu spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

- dzięki czemu czujemy smak? jakie mamy smaki?

- gdzie znajdują się kubki smakowe?

- dzięki czemu czujemy zapachy?

 

2. „Różne smaki” – słuchanie wiersza B. Koronkiewicz.

 Wokół jest potraw wybór spory…

Lubisz ogórki, pomidory?

 Wolisz wędlinkę, czy też serek?

 Dużo jest osób, gustów wiele.

 

 Lecz kto domyślić się potrafi,

 Czy danie smaczne jest, w gust trafi,

 Czy coś jest świeże, się nie psuje

 I czy na pewno posmakuje?

 

Zmysł smaku mamy właśnie po to,

 Aby posiłki jeść z ochotą.

 By móc poznawać różne smaki,

 Wiedzieć, kto lubi przysmak jaki.

 

 Ciasto słodkie, w nim jest cukier,

 Słodkie są lody oraz lukier.

Gorzki smak pieprz ma oraz zioła,

Gorzkiego dużo zjeść nie zdołasz.

 

Sól ma smak słony, chyba wiecie,

W kuchni stoi przecież.

Gdy solisz supę lub twarożek

Uważaj, bo przesolić możesz.

 

Mięso smakuje przyprawami

Lecz ma też własny smak – umami.

A co powiemy o cytrynie?

Że smak ma kwaśny, z tego słynie.

Gorzki czy słodki, kwaśny, słony?

Zmysł smaku mamy wyczulony,

On nam podpowie w sposób jaki

Z wyczuciem mieszać wszystkie smaki.

 A rozum przypomina jeszcze,

Że z wszystkich potraw są najlepsze

Te, w których jest witamin dużo.

 One naszemu zdrowiu służą.

 3. Pobawcie się z rodzicami czy rodzeństwem w rozpoznawanie smaków "Jaka to potrwa?" - przygotujcie warzywa, owoce o różnych smakach. Zasłaniacie sobie oczy i podajecie produkty do próbowania. Dzieci odgadują nazwę produktu, określają jaki ma smak i podają przykłady innych potraw o takim smaku. 

 4. "Co tak pachnie?" - zabawa podobna do poprzedniej, ale tym razem wykorzystujemy zmysł powonienia. Ze związanymi oczami dziecko wącha różne produkty i próbuje odgadnąć co to jest. Cynamon, pieprz, wanilia, cebula, czosnek, pomarańcze, jabłka, koperek, czekolada -kuchnia jest pełna przeróżnych zapachów. 

5.. Możecie też obejrzeć filmik z serii "Było sobie życie" - kubki smakowe i język - film

Miłego weekendu!                  

 

18.06.2020r.

Witajcie "Króliczki"!

Kolejnym zmysłem, który pozwala nam poznawać i ekplorować świat jest słuch. 

1. Obejrzyjcie film edukacyjny "Jak działa słuch" - film

2. Poćwiczcie swój słuch i rozpoznajcie odgłosy zwierząt - klik

  Zagadki słuchowe ,,Co słyszysz'. Po każdym nagraniu dżwiękowym musicie odpowiedzieć na pytanie

    potem lektor poda poprawną nazwę dżwięku    klik

3. O słuch należy dbać. Szkodliwy dla słuchu jest hałas. Zobaczcie jakie są konsekwencje długotrwałego hałasu - kilk

4. „UCHO”- dzięki niemu słyszę.

 Narządem słuchu są uszy, to dzięki nim słyszymy. Dotknijcie delikatnie

 swojego ucha. To czego dotykacie to małżowina uszna, cześć ucha zewnętrznego. Ale ucho

 to nie tylko to co widzimy, czyli to czego właśnie dotykacie, duża część aparatu słuchowego

 znajduje się w środku głowy- to ucho wewnętrzne. Jeszcze raz dotknijcie małżowiny usznej, to ona

 zbiera wszystkie dźwięki otoczenia, które przedostają się do otworu w uchu- czyli wewnętrznego

 przewodu słuchowego.

 

5. JAK  PORADZIĆ SOBIE Z HAŁASEM

 O KRÓLU HAŁASIKU I WRÓŻCE CISZY” - opowiadanie.

Daleko, daleko stąd, gdzieś za morzami, za lasami, za siedmioma górami, w ogromnym zamku

 mieszkał król Hałasik. Król ten bardzo lubił hałasować. Rano, gdy tylko się obudził, głośno

 śpiewał. W południe wychodził na zamkową wieżę i dzwonił ogromnym dzwonem, a wieczorem

 grał na trąbce. Nocą zaś to nadworni bębniarze byli odpowiedzialni za hałas na zamku. Bębnili ze

 wszystkich sił. Dźwięki bębnów przebijały mury zamkowych komnat i hałas było słychać w

 całym królestwie.

 Niedaleko królestwa mieszkała z rodzicami i małym braciszkiem dziewczynka o imieniu Iga.

 Bardzo przeszkadzał jej hałas dobiegający z zamku. W ciągu dnia nie mogła się uczyć,

 odpoczywać, ani nawet spokojnie jeść. Straciła także ochotę na zabawę z koleżankami. Rodzice

 dziewczynki też byli bardzo zmęczeni hałasem. Z ich twarzy znikły radość i uśmiech.

 Dziewczynce było żal zwłaszcza malutkiego braciszka, który często płakał, bo bał się hałasu.

 Wielki smutek zagościł w domu Igi.

 Tego wieczoru dziewczynka przez dobiegający z zamku hałas znowu nie mogła usnąć. Myślała o

 tym, jak może pomóc swojej mamusi, tatusiowi i małemu braciszkowi. Łzy kapały jej po policzku.

 Nagle... zobaczyła coś dziwnego. Na jej łóżeczku siedział mały skrzat.

 – Kim jesteś? – zainteresowała się dziewczynka.

 – Jestem skrzacik Ciszuś. Co się stało, dlaczego jesteś taka smutna? – spytał.

 – Król Hałasik okropnie hałasuje. Wszystkim bardzo przeszkadza. Mój mały braciszek ciągle

 płacze i nie może spać, a rodziców i mnie boli głowa. Chciałabym coś z tym zrobić, ale nie wiem,

 co.

 – Nie płacz już, nie płacz! – skrzacik otarł łzy z policzków dziewczynki. – Mam dla ciebie radę:

 musisz odnaleźć wróżkę Ciszę, a ona powie ci, co masz zrobić.

 – Skrzaciku, a gdzie ja ją znajdę? – zapytała zdziwiona dziewczynka. – Nigdy o niej nie

 słyszałam...

– Rozglądaj się bacznie dookoła, obserwuj wszystko wokół siebie i słuchaj uważnie, a z pewnością

 uda ci się z nią spotkać. Po tych słowach Ciszuś znikł.

 Następnego dnia, gdy tylko słoneczko pojawiło się na niebie, Iga postanowiła wyruszyć na

 poszukiwanie wróżki, o której opowiedział jej skrzat. Wędrowała przez góry, łąki, pola.

 Rozglądała się i słuchała. Ciągle jednak przeszkadzały jej dźwięki dobiegające z zamku króla

 Hałasika, ale nie były one już tak bardzo głośne. Pomyślała, że poszuka wróżki Ciszy w lesie. I

 pobiegła. Gdy dotarła do lasu, poczuła zmęczenie, więc postanowiła chwilę odpocząć. Usiadła pod

 jednym z drzew i zamknęła oczy.

 Ale tutaj cicho” – pomyślała. I w tym momencie stało się coś dziwnego – na jej dłoni usiadła

 mała niezwykła postać: wróżka Cisza we własnej osobie!

 – Słyszałam, że mnie szukałaś – wyszeptała.

 Dziewczynka ze zdziwienia nie mogła wydobyć z siebie ani jednego słowa.

 – Zapamiętaj teraz, co ci powiem. Idź na zamek króla Hałasika i wypowiedz zdanie: „Hałasiku!

 Hałasiku! – słyszeć ciebie już nie chcemy i Ciszę zaprosić pragniemy”. Zobaczysz, co się wtedy

 stanie. Przekazuję ci jeszcze magiczne zaklęcie, dobrze je zapamiętaj. Brzmi ono: „Cisza tu, cisza

 tam. Chcesz, by panowała – zadbaj o nią sam!”.

 Iga przez całą drogę powrotną biegła, gdyż chciała jak najszybciej się znaleźć w zamku. Wreszcie

 dotarła przed bramę. Głośno zapukała i brama ogromnego zamczyska się otwarła. A tam... król

 Hałasik urządzał właśnie turniej najgłośniejszych dźwięków. Dziewczynka stanęła przed władcą i

 głośno wykrzyknęła: „Hałasiku! Hałasiku! – słyszeć ciebie już nie chcemy i Ciszę zaprosić

 pragniemy”. Wtedy wszyscy zamilkli, a panujący wokół hałas ucichł. I pojawiła się ona – wróżka

 Cisza. Wszyscy patrzyli na nią ze zdziwieniem i doświadczali czegoś, z czym dawno nie mieli do

 czynienia: błogiej ciszy... A król Hałasik? Nie mógł się pogodzić z tym, że dookoła jest tak cicho.

 Pospiesznie opuścił więc swoje królestwo w poszukiwaniu hałasu, a na zamku zapanował spokój.

 Od tego czasu cała rodzina Igi, wszyscy mieszkańcy zamku i całej krainy byli bardzo szczęśliwi.

 A gdy czasem pojawiał się hałas, wypowiadali magiczne zaklęcie, którego nauczyli się od Igi:

 „Cisza tu, cisza tam. Chcesz, by panowała – zadbaj o nią sam!”, bo wiedzieli doskonale, że cisza

 jest każdemu bardzo potrzebna.

 Rozmowa na temat treści opowiada.

 Ukierunkowanie uwagi dziecka na słowa „cisza”i „hałas”.

 Szukanie odpowiedzi na pytania:

 Co to jest cisza?

 Co to jest hałas?

 Wspólne ustalenie definicji słowa „cisza” (np. Cisza to całkowity brak dźwięków). Wspólne

 ustalenie definicji słowa „hałas” (np. Hałas to zbyt głośne dźwięki, które są dla nas nieprzyjemne,

 uciążliwe, przykre i szkodliwe).

 6.Znajdżcie odpowiedż  na pytanie:

 Gdzie możemy mieć do czynienia z hałasem? (np. Hałas możemy usłyszeć na ulicy, w domu, na

 placu zabaw, w sklepie; hałas możemy usłyszeć także w przedszkolu).

 Co powoduje hałas?”-swobodne wypowiedzi dziecka – podawanie przykładów sytuacji, kiedy

 jesteśmy narażeni na hałas.np.

karetka  jadącąana sygnale,krzyki piski dzieci, płaczące niemowlę, kłótnię, szczekającego psa, głośną muzykę, wiercenie wiertarką itp.)

 

                                Miłego  Dnia

  16.06.2020r. - 17.06.2020r.

Witamy!

Aby poznawać świat potrzebne są wszystkie zmysły. Bardzo ważnym zmysłem jest wzrok i dotyk. Dzięki nim możemy widzieć kolory i czuć czy coś jest szorstkie czy gładkie.

1. Obejrzyjcie proszę jak to się dzieje że widzimy "Było sobie życie" - oko

2. „Co to jest wzrok?” –

- do czego potrzebny nam wzrok?

- co możemy zobaczyć w najbliższym otoczeniu?

- co wyrażają nasze oczy?

3. Dzięki czemu możemy polepszyć widoczność?

 - okulary korekcyjne – to przyrząd optyczny, który zmniejsza skutki wrodzonej lub nabytej wady wzroku, takiej jak nadwzroczność, krótkowzroczność i inne.

- Lupa - to przyrząd optyczny, który służy do bezpośredniej obserwacji drobnych, blisko położonych przedmiotów.

4. W wolnym czasie możecie zrobić lornetkę z rolek po papierze toaletowym - praca plastyczna

5.Ułóżcie symetrycznie obrazki    klik

6. Moja książeczka” – zabawa plastyczna.

Na kilku kartkach  odrysujcie  swoją dłoń, a na niej narysujcie  co można zrobić dłonią ( zrywać kwiaty, odbijać piłkę, witać się). Po wykonaniu pracy złączcie kartki zszywkami.

 7. „Jaka to figura?” – dotykowy głuchy telefon.

 Siedzicie  z rodzicem, rodzeństwem jedno za drugim. Dorosły rysuje na waszych plecach  figuryę geometryczną

Wy spróbujecie odgadnąć co to za figura. Potem zmiana..

8. Jak rozpoznacie czy coś jest miękkie czy twarde?

Rozwiążcie łamigłówkę   klik

9.  Połączcie  obrazki  linią. Który zmysł najlepiej pasuje do którego obrazka

 

 

                                                                                             
                                                               

Kochani na nasze zakończenie uczymy się między innymi tej piosenki    klik

 

1. Przedszkola czas już minął i jest nam jakoś smutno, 
a nasza pani w kącie łka, bo rozstać nam się trudno
Patrzymy na nią z żalem tak, a w oczach pełno łez
Jesteśmy znowu w sali, gdzie wspomnień tyle jest

Ref:  W jednym uścisku złączmy dłonie, niech wszystkie panie przyjdą też
I tak się wspólnie pożegnamy, przedszkola nadszedł kres.


2. W serduszkach naszych pamięć tkwi o dniach spędzonych tutaj
Tak dobrze razem było nam w przedszkolnych ciepłych murach
W przedszkolu to ostatni dzień, rozstania nadszedł czas 
i powolutku, cicho, już opuszczamy was

Ref: W jednym uścisku złączmy dłonie, niech wszystkie panie przyjdą też
I tak się wspólnie pożegnamy, przedszkola nadszedł kres.

 

15.06.2020r. 

Witajcie "Króliczki"! Jak minął Wam ten weekend? W tym tygodniu zajmiemy się tematyką "Zmysły pomagają nam poznać świat"


1. Na początek przeczytajcie sami lub z pomocą rodzica wierszowane zagadki "Nasze Zmysły"


Czy róża kłuje? Czy kołdra ma puch? Jak można to poznać, wie każdy zuch. Czy szorstkie czy twarde są różne przedmioty dowiesz się używając ....../dotyk/

Lasu szum, czy helikoptera lot? Rzeki spływ, czy pioruna grzmot? Wszystkie te dźwięki wraz z przelotem much, rozróżnisz, gdy będziesz miał dobry....../słuch/

Zapachy są różne: ładne i brzydkie. Są delikatne i też intensywne, żeby poczuć i rozróżnić je trzeba użyć zmysłu, jakim jest....../węch/

Jedni wolą jabłka, inni rodzynki. Niektórzy robią miny jedząc cytrynki. A ja Wem powiem, że uwielbiam mak bo każdy ma swój ulubiony...../smak/

Jest milion kolorów, które malują świat. Codziennie używamy nazw pięknych barw. Czy w dzień czy w nocy, czy zapada zmrok do rozróżniania kolorów potrzebny nam...../wzrok/

Ludzue to bardzo ciekawe istoty do smakowania i dotykania pełne ochoty, Patrzą, słuchają oraz wąchają i ciągle coś nowego poznają. Zawsze wpadają na super pomysły i właśnie do tego potrzebne są....../zmysły/

2. Ile mamy zmysłów? Utrwalisz sobie przy piosence "Pięć zmysłów"  - piosenka

3. Zabawa logorytmiczna - dzieci wypowiadają rytmicznie rymowankę. Na słowa: "dotyk, węch, wzrok, słuch, smak" - pokazują części ciała odpowiadającą konkretnemu zmysłowi. 

Pięć zmysłów mamy i dobrze je znamy. Dotyk, węch, wzrok, słuch, smak. Każde dziecko mówi tak: Pięć zmysłów mamy i dobrze je znamy: Dotyk.....

4. Dopasuj części ciała do konkretnych zmysłów i posłuchaj krótkiej informacji o każdym z nich - kliknij

Do jutra!Uśmiech